Πολιτική κίνηση Κηφισιάς-Εκάλης-Νέας Ερυθραίας

Thursday 3 June 2010

Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ

Τετάρτη, 19 Μάιος 2010 15:08 | Θεματικές - Κλίμα Ενέργεια

* Η βιωσιμότητα των μεταφορών δεν είναι διαπραγματεύσιμη
* «Κόκκινη γραμμή» για τους Οικολόγους Πράσινους η ακεραιότητα του δικτύου
* Να μη συνεχιστούν οι πολιτικές απαξίωσης, που διαρκούν μισό αιώνα
* Οι ΟΠ καταθέτουν συγκεκριμένες προτάσεις για την εξυγίανση του ΟΣΕ και ζητούν συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

«Κόκκινη γραμμή» θεωρούν οι Οικολόγοι Πράσινοι την απειλούμενη κατάργηση του μεγαλύτερου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, ως «μέτρου εξυγίανσης» για τον ΟΣΕ και ζητούν επείγουσα συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Ρέππα.

Παράλληλα δίνουν στη δημοσιότητα τη δική τους εναλλακτική πρόταση εξυγίανσης του ΟΣΕ, στα πλαίσια μιας βιώσιμης πολιτικής μεταφορών για τη χώρα μας. Βασικούς άξονες της πρότασης των Οικολόγων Πράσινων αποτελούν:

* Αναδιοργάνωση χωρίς ιδιωτικοποίηση ή περικοπές γραμμών και δρομολογίων, σε συνεργασία με δημόσιο σιδηρόδρομο άλλης ευρωπαϊκής χώρας.
* Ενδεχόμενη πρόσκληση στα ΚΤΕΛ, τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και σε κοινοπραξίες σιδηροδρομικών, να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές γραμμές που τους ενδιαφέρουν με αντάλλαγμα συμμετοχή στις αντίστοιχες εισπράξεις.
* Συνεργασία του σιδηροδρόμου με τα άλλα μεταφορικά μέσα, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών.

Σε επιστολή τους προς τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ .Ρέππα, οι Οικολόγοι Πράσινοι τονίζουν ότι η βιωσιμότητα των μεταφορών δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Ο σιδηρόδρομος πληρώνει κυρίως το μισό αιώνα εγκληματικών πολιτικών συνειδητής απαξίωσής του. Λύση δεν είναι λοιπόν να τον «ξεφορτωθούμε», αλλά να τον ανασχεδιάσουμε και να τον εκσυγχρονίσουμε, ώστε να δημιουργήσει έσοδα. Στην κατεύθυνση αυτή οι Οικολόγοι Πράσινοι καταθέτουν ολοκληρωμένες προτάσεις και ζητούν επείγουσα συνάντηση με τον υπουργό.

Για το θέμα αυτό, ο εκπρόσωπος τύπου των Οικολόγων Πράσινων Γιάννης Παρασκευόπουλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Τα έλλειμμα του ΟΣΕ είναι πρώτα πολιτικό και μετά οικονομικό. Οι βαρύτατες ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι αδιανόητο να χρησιμοποιούνται ως πρόσχημα για την ολοκλήρωση του εγκλήματος.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι τονίζουμε προς την κυβέρνηση, το πολιτικό σύστημα και το Δ.Ν.Τ., ότι ο σιδηρόδρομος δεν είναι αγαθό πολυτελείας. Σε καιρούς κρίσης το τρένο γίνεται ακόμη πιο απαραίτητο, ως διέξοδος απέναντι στην ακριβή βενζίνη και τα υψηλά διόδια. Παράλληλα υπερτερεί μέχρι και 7 φορές στην κατανάλωση ενέργειας, 16 φορές στην ασφάλεια, 10 φορές στη ρύπανση. Η χώρα χρειάζεται επειγόντως ολοκληρωμένη και βιώσιμη πολιτική μεταφορών, με κορμό το σιδηρόδρομο. Ποια συμφέροντα υπηρετεί η προοπτική για κλείσιμο του 50% του ΟΣΕ, από μια κυβέρνηση που κατά τα άλλα μιλούσε για προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο;»

Για περισσότερες πληροφορίες: Γιάννης Παρασκευόπουλος 6979 952070.

Διαβάστε τις αναλυτικές θέσεις των Οικολόγων Πράσινων για το σιδηρόδρομο:

http://www.ecogreens-gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=714:decgram091229&catid=16:climate-energy&Itemid=33



ANAΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ

Ο ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ

Η «εξυγίανση του ΟΣΕ» αποτελεί από τις 2 Μαΐου επίσημη κυβερνητική εξαγγελία, στα πλαίσια της συμφωνίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Επίμονες δημοσιογραφικές πληροφορίες που εξακολουθούν να μη διαψεύδονται, μιλούν για διακοπή όλων των μη κερδοφόρων σιδηροδρομικών δρομολογίων προκειμένου να περιοριστούν τα ελλείμματα. Ελλειμματικά είναι αυτή τη στιγμή όλα τα δρομολόγια του τρένου στη χώρα μας, με εξαίρεση μόνο τη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Μεγάλο μέρος από το όντως υψηλό έλλειμμα του ΟΣΕ, που τριπλασιάστηκε μάλιστα μεταξύ 2003 και 2009, αποτελεί άτυπη κρατική οφειλή προς το σιδηρόδρομο, καθώς το σύνολο των κυβερνήσεων υποχρέωνε μέχρι πρόσφατα τον ΟΣΕ να δανείζεται με υψηλά επιτόκια για τη συντήρηση των υποδομών του, την ίδια στιγμή που χρηματοδοτούσε απευθείας τη λειτουργία και συντήρηση δρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων. Διαφθορά και κακοδιοίκηση έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο, ενώ μεγάλα τμήματα του δικτύου μένουν επί πολλά χρόνια εκτός λειτουργίας με την επίκληση έργων, διώχνοντας έτσι επιβατικό κοινό και έσοδα. Όλα αυτά είναι επείγον να διορθωθούν, και οι Οικολόγοι Πράσινοι τα έχουμε επισημάνει έγκαιρα.

Όμως το θέμα είναι πρώτα πολιτικό και μετά οικονομικό. Αυτό που κυρίως πληρώνει ο σιδηρόδρομος, είναι μισός αιώνας εγκληματικών πολιτικών συνειδητής απαξίωσης του. Για δεκαετίες, το σύνολο σχεδόν των σημαντικών έργων αφορούσε τις οδικές μεταφορές, ενώ ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου όπως τα ΚΤΕΛ και οι κοινοπραξίες των ιδιωτικών αυτοκινητοδρόμων ευνοήθηκαν με τρόπους πραγματικά σκανδαλώδεις. Με τα σημερινά προγράμματα επενδύσεων, τρένο με χαράξεις του 20ου αιώνα θα υπάρχει το 2014 σε 10 το πολύ νομούς, την ίδια στιγμή που σύγχρονοι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι θα καλύπτουν 37 από τους 43 νομούς της ηπειρωτικής χώρας. Τα τελευταία μάλιστα χρόνια, από φτωχός συγγενής του αυτοκινήτου ο σιδηρόδρομος είχε γίνει ανεπιθύμητος συγγενής με πάγωμα προγραμματισμένων επενδύσεων και εκτεταμένες περικοπές δρομολογίων. Οι ευθύνες αυτές, που σε πολλές περιπτώσεις είναι και ποινικές, πρέπει οπωσδήποτε να ζητηθούν και να αποδοθούν.

Τονίζουμε όμως σήμερα προς την κυβέρνηση, το πολιτικό σύστημα και το Δ.Ν.Τ., ότι ο σιδηρόδρομος δεν είναι αγαθό πολυτελείας, προορισμένο μόνο για κοινωνίες με «υγιείς» οικονομίες. Οι κύριοι αυτοί οφείλουν να γνωρίζουν ότι για τον ίδιο όγκο μεταφορών ο σιδηρόδρομος απαιτεί 7 φορές λιγότερη ενέργεια από το αυτοκίνητο και έχει 16 φορές λιγότερα ατυχήματα, 10 φορές λιγότερη ρύπανση και 2 φορές λιγότερο θόρυβο. Λύση δεν είναι λοιπόν να «ξεφορτωθούμε» το σιδηρόδρομο, αλλά να τον ανασχεδιάσουμε και να τον εκσυγχρονίσουμε, ώστε να δημιουργήσει έσοδα αποσπώντας μεταφορικό έργο από το αυτοκίνητο αλλά και από το αεροπλάνο. Η χώρα χρειάζεται επειγόντως ολοκληρωμένη πολιτική μεταφορών, με το σιδηρόδρομο κορμό των χερσαίων μεταφορών για τις μεγάλες και μεσαίες αποστάσεις.

Για τους Οικολόγους Πράσινους, η οικονομική εξυγίανση του ΟΣΕ περνάει από:

* Την ανάδειξη του σιδηροδρόμου σε κορμό των χερσαίων μεταφορών για μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις, με αύξηση του μεταφορικού του έργου ώστε να αυξηθούν τα έσοδα και να μειωθεί το κόστος ανά «χιλιομετρικό επιβάτη».
* Την ολοκλήρωση των απαραίτητων επενδύσεων και τη συνεργασία του σιδηροδρόμου με τα άλλα μεταφορικά μέσα, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών.
* Την αναδιοργάνωση του οργανισμού, σε συνεργασία με δημόσιο σιδηρόδρομο άλλης ευρωπαϊκής χώρας, που θα επιλεγεί με διαφανείς διαδικασίες. Ρόλο παρατηρητηρίου για τις αναδιαρθρώσεις και διαιτητή απέναντι στους εργαζομένους, θα μπορούσαν να παίξουν η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές-E.T.F. (όπου συμμετέχει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών) και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Επιβατών-E.P.F., που εκπροσωπεί σε υπερεθνικό επίπεδο τα συμφέροντα του επιβατικού κοινού.
* Την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ σε πλαίσια βιωσιμότητας, με όριο την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και τις ανάγκες των πόλεων σε ελεύθερους χώρους.
* Την επιδότηση των «άγονων δρομολογίων» με κριτήριο τον ορθολογικό σχεδιασμό των μεταφορών και την αλληλοσυμπλήρωση με τα άλλα μεταφορικά μέσα.
* Την αναγνώριση ότι η ιδιωτικοποίηση δεν αποτελεί λύση, καθώς δεν έχει αποδώσει ούτε σε άλλες χώρες που έχει εφαρμοστεί, ενώ και τα οικονομικά του ΟΣΕ είναι απαγορευτικά.
* Ενδεχόμενη πρόσκληση στα ΚΤΕΛ, τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και τους σιδηροδρομικούς, να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές γραμμές που τους αφορούν. Το επενδυτικά αυτά σχήματα θα δίνουν δικαίωμα συμμετοχής στις αντίστοιχες εισπράξεις σε προκαθορισμένο ποσοστό, δε θα οδηγούν όμως σε συμμετοχή σε ζημιές ή κέρδη ούτε θα μπορούν να μεταβιβαστούν σε τρίτους. Τέτοιες ρυθμίσεις θα βοηθούσαν στη διαμόρφωση σχέσεων συνεργασίας και αλληλοσυμπλήρωσης μεταξύ τρένου και λεωφορείου, θα απελευθέρωναν οχήματα και οδηγούς για καλύτερη εξυπηρέτηση των μικρότερων οικισμών και θα έδιναν στις τοπικές κοινωνίες δυνατότητα συμμετοχής στις αποφάσεις για τη συγκοινωνιακή τους κάλυψη.
* Αντίστοιχο επενδυτικό σχήμα, με ποσοστό από τα συνολικά έσοδα, θα μπορούσε να προβλεφθεί και για τον ξένο δημόσιο οργανισμό που θα αναλάβει την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, ως κίνητρο να αυξήσει το μεταφορικό του έργο.

Σε καιρούς με ακριβά καύσιμα, υψηλά διόδια και περιορισμένα εισοδήματα, η ενίσχυση του σιδηροδρόμου δεν αποτελεί μόνο επιταγή για την αντιμετώπιση της οικολογικής κρίσης και της κλιματικής αλλαγής, αλλά και βασική διέξοδο για μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Για τους Οικολόγους Πράσινους η υπεράσπιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αποτελεί «κόκκινη γραμμή». Στην κατεύθυνση αυτή θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Καλούμε την κυβέρνηση να θυμηθεί τις δεσμεύσεις της για προτεραιότητα στο σιδηρόδρομο και να μην επιχειρήσει να κρυφτεί πίσω από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.



Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων

1 comment:

  1. Οπώς είχα γράψει και σε ένα παλαιότερο σχετικό ποστ: το τρένο είναι και ρομαντικό :P

    ReplyDelete